Vad ska jag bli när jag blir stooor?

Här sitter jag, återigen, på jobbet som understimulerar mej något oerhört.

Tänkte att jag åtminstone skulle ta tillfället i akt och utnyttja tiden till något bra, som att uppdatera bloggen. Då blir nog Frida stolt över mej iaf. ❤

Den senaste tiden har jag känt mej så sjukt oproduktiv och rotlös på nå vis. Speciellt på karriärsplanet…

Funderar väldigt mycket kring vad jag vill jobba med. Letar, googlar, provar mej fram, men hittar liksom inte rätt. Kontorsjobb? Jo, fast det blir lätt för trist och inrutat. Kulturarbete? Jo, fast det blir å andra sidan alldeles för spretigt (helt åsidosatt pengarna som inte finns att hämta där). Dagis/skola? Jo, men hur långt kan jag egentligen gå i den branschen utan en vettig utbildning. Plugga? Jo, fast för vilka pengar och VAD FÖR NÅT!??

Fastnar och kommer inte loss.

Snöat in lite på några ”små” projekt dock, som skulle kunna vara något, men som förmodligen kostar en hel del, både i svett och tårar, och en massa pengar;

Dröm 1: BED n’ BREAKFAST!

Öppna ett vandrarhem uppe i norra Israel, nära kibbutzen. Antingen ha ett fåtal småstugor, eller ha en större stuga med ett gäng rum i. Servera hemlagad frulle/fika och göra det sådär superüber hemmamysigt! I min drömvision är detta den ultimata livsstilen för ett par med barn, då barnen liksom kan springa omkring på ”ägorna” medan föräldrarna (+far/morföräldrarna?) jobbar. Problemet med att lämna ifrån sej barnen när de är (för) små försvinner, samtidigt som man slipper kostnaden för dagis/dylikt. Inbillar mej att man på detta sätt kan leva utan att egentligen behöva arbeta så mycket, samtidigt som man spendera dagarna tillsammans med dem man älskar mest.

Dröm 2: SECOND HAND-BUTIK!

Liknar idén med Bed and Breakfast fast i lite mindre skala. Hyra en liten lokal att öppna butiken i, samla in kläder/prylar från folk runt omkring, men också köpa in en del till ett billigt pris. Göra smycken och ”krimskrams” som också kan säljas till ett förmånligt pris. Man kan hålla sej inom någon form av ram/nish, eller så kan man köra ett form av ”the sky’s the limit”-koncept där man även kan ha ett litet hemmabak-fik i affären och liksom förvandla det till ett ”second hand-café”. Typ. Känns som att denna idé är aningen lättare att genomföra, men den behöver nog några tankevarv till för att bli bra. Måste isf vara ett nytt koncept, och inte något som redan finns på marknaden eller i närheten rent geografiskt.

Dröm 3: DJURDAGIS!

Öppna ett fritids för barn i åldrarna 6-12 år. Med Shahars utbildning och min erfarenhet av kids borde vi kunna fixa det! Det unika med detta ställe skulle dock vara att vi skulle ha djur som en del av konceptet. Några hundar, några katter, kanske nån hamster, kanin etc. Jag tror att vi har MASSOR att lära av djuren, och skulle kanske helst av allt vilja bo på en bondgård och ha alla kidsen med mej där, men tänker att den här idén får fungera som ett, något enklare, substitut. På detta sätt kan jag ha med mej Gaya (samt mina blivande husdjur) och mina kids på jobbet!

Så… vad ska jag bli när jag blir stor?

/Keren

12042776_10153109820326524_8298340651336505628_n

Detta inlägg publicerades i podcast. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad ska jag bli när jag blir stooor?

  1. Britta skriver:

    Känner sååå igen mig i detta. Det känns som jag levt i den här känslan i ett år nu, minst. Jag kollar utbildningar och val av andra vägar men hittar liksom inget. Så då lägger jag bara ner och surar. Jävligt dumt såklart, men hur ska man veta vad man vill bli när man blir stor?!
    Jag gillade dock alla dina förslag. Framförallt djurdagiset! 😊
    Kram!

Lämna en kommentar