Min nya hyresvärd.

Jag har, som sagt, flyttat. Efter ett och ett halvt år med ”rumskompisar” bor jag nu själv i en liten etta i norra Tel Aviv – och jag trivs väldigt bra!

Min hyresvärd är en äldre irakisk kvinna som påminner mej otroligt mycket om min farmor. Hon luktar till och med likadant! Hon är änka och då hennes dotter flyttade ut ur lägenheten, gifte sej och skaffade sin egen lilla familj, insåg hon att lyan blev lite väl stor för henne. Så för att få in pengar att ‘supporta’ sin knappa pension byggde hon om en del av lägenheten och gjorde om den till en liten etta, med egen ingång, toa/dusch/kokvrå och allt. Ett jäkla smart sätt att få in en redig summa pengar varje månad…

Skillnaden denna gång dock, från de andra boendena jag haft, är att min hyresvärd bor i lägenheten intill. Det är alltså ingen översittargubbe som bor i nåt rikemansbygge i den finare delen av stan, som vägrar fixa de enklaste grejerna lägenheten, och som lurar dej på pengar varje chans han får – nej, den här hyresvärden tvättar och viker din tvätt när du är på jobbet…

2015-10-29 18.17.35

/Keren

Detta inlägg publicerades i podcast. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar